men nu ser jag. En förvandlingens teologi

274 kr

Artikelnr: 9789177772194 Kategorier: , Författare: | Förlag: | Antal sidor: 283 Format: | Översättare: |
Beskrivning

Beskrivning

Jag var blind, men nu ser jag.

Dessa ord från Johannesevangeliet – uttalade av en blind man som blivit botad av Jesus – vägleder oss in i hjärtat av all kristen erfarenhet: förvandling. Vad innebär det att möta Kristi ljus? Hur förändrar detta ljus vårt sätt att se?

För att svara på dessa frågor tar biskop Robert Barron läsaren med på en expedition in i mänsklighetens sönderrivna jag, Guds outgrundliga natur och Jesu helande kraft. Han visar att omvändelsen till Gud, uppenbarad i Kristus, handlar om förvandling av sinnet och själen – från ett sinne av rädsla till ett sinne av tilllit, och från pusilla anima (en liten själ) till magna anima (en stor själ) – och att teologin själv stödjer denna omvandling. Men han visar också att denna förändring inte bara leder till ett nytt sätt att tro eller tänka utan till ett nytt sätt att vara.
Med insikter från den teologiska traditionens stora tänkare tillsammans med verk av litterära mästare som Dante och Faulkner visar den här boken på ett unikt och oförglömligt sätt vad det innebär att låta Kristus öppna våra ögon så att vi kan se ljuset.

Robert Barron är en amerikansk präst i den katolska kyrkan och tjänstgör som biskop i stiftet Winona-Rochester sedan 2022. Han är grundare av den katolska evangelisationsorganisationen Word on Fire och har skrivit ett flertal böcker om teologi och spiritualitet.